Mededelingen

Oldtimers tussen 26 en 40 jaar oud met een dieselmotor of een LPG-installatie worden niet opgenomen in de overgangsregeling voor de motorrijtuigenbelasting. Een op 12 oktober ingediende motie die de bestaande overgangsregeling moest uitbreiden, behaalde gisteren (27 oktober) bij stemming geen meerderheid in de Tweede Kamer.

De motie werd op 12 oktober ingediend tijdens een initiatiefnotaoverleg door Ronald van Vliet en Tony van Dijck, naar aanleiding van de tegenvallende opbrengsten van de huidige oldtimerregeling. Mede-indieners waren Farshad Bashir en Martijn van Helvert. Staatssecretaris Eric Wiebes gaf toen toe dat de ramingen voor de opbrengst van de versoberde MRB-vrijstelling voor oldtimers, niet zorgvuldig waren gemaakt. Zijn departement zou door een groot werkaanbod niet goed hebben gefunctioneerd. Wiebes ontraadde de oppositie op 12 oktober om deze moties in te dienen en ze werden dan ook door de VVD en de PvdA verworpen. Deze partijen houden een uitbreiding van de overgangsregeling (kwarttarief van 120 euro en niet rijden in de wintermaanden) met diesels en LPG-autoís vanuit milieu-oogpunt niet wenselijk.

Bron:   https://www.knac.nl/2015/10/28/diesel-en-lpg-niet-in-kwarttarief-mrb/

De hele hobby van velen is al kapot gemaakt met dank aan deze regering.

 Let op niet vergeten bij de volgende verkiezingen!!!

Oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien
Een flinke tegenvaller voor het kabinet: de oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien. En dat is niet de eerste keer dat het kabinet belastingeffecten uit de duim zuigt, zegt CDA- Kamerlid  Pieter Omtzigt bij BNR. "Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast."
Van de 120 miljoen euro die de regeling zou moeten opleveren, komt dit jaar slechts 35 miljoen euro binnen. Minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote 140 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen. Dat kan geen verrassing zijn, zegt Omtzigt. "Dat roepen we in de Kamer van tevoren: als je dit doet, weet je dat mensen die zomaar drieduizend euro per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen, want dan word je hobby onbetaalbaar. En daar is niet naar geluisterd."
Per 1 januari moeten oldtimers weer wegenbelasting betalen als ze onder de 40 jaar oud zijn, in plaats van de 25 jaar die daarvoor gangbaar was.

Bron:

http://www.deondernemer.nl/deondernemer/668400/Oldtimerregeling-levert-niets-op.html

 

Het aantal oldtimers in Nederland flink is gedaald als gevolg van de aangescherpte belastingmaatregel. De opbrengst uit de belasting voor oldtimers levert de schatkist minder op dan waar aanvankelijk rekening mee werd gehouden door het ministerie van FinanciŽn. Dat meldt Autobelangen maandag, een stichting die opkomt voor de belangen van oldtimer-eigenaren. Sinds 2014 zijn de regels voor de wegenbelasting aangescherpt. Voor een auto van 25 jaar en ouder kan de belasting oplopen tot bijna 2.000 euro, tot en met 2013 waren oldtimers helemaal vrijgesteld van wegenbelasting.
Volgens Autobelangen is er in 2014 in totaal 50 miljoen euro aan belasting binnengekomen, terwijl het ministerie rekende op 121 miljoen euro. Op termijn verwacht het kabinet dat de belastingmaatregel structureel 137 miljoen euro zal opleveren.
Volgens een woordvoerder van Eric Wiebes, staatssecretaris van FinanciŽn, betekent de lagere opbrengsten niet dat er nu ergens anders op de begroting geld moet worden opgehaald om het gat te dichten.
Indrukwekkend
Wiebes noemt de resultaten van het onderzoek in een reactie in het Financieele Dagblad "indrukwekkender dan de eerdere evaluatie van het ministerie van FinanciŽn."
Maandag debatteert de Tweede Kamer met de staatssecretaris over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimer.
Onlangs berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek dat het aantal oldtimers in Nederland flink is gedaald als gevolg van de aangescherpte belastingmaatregel.
Aan het begin van 2015 waren er bijna 300.000 personenauto's van 25 jaar of ouder, dat zijn er veertienduizend minder dan een jaar eerder. Tot 2013 steeg het aantal oldtimers nog. Vanaf 1 januari 2014 zijn alleen nog oldtimers van veertig jaar of ouder helemaal wegenbelastingvrij.
Bron:
http://www.autoweek.nl/nieuws/34661/opbrengst-oldtimers-valt-flink-lager-uit

 
120 euro Het kwarttarief betekent dat je maar een kwart van de wegenbelasting die je per jaar zou betalen voor een benzineauto moet afrekenen met een maximum bedrag van 120 euro. Dat bedrag kan ook lager zijn als je oldtimer een lager gewicht heeft. Voorwaarde van het kwarttarief is dat je oldtimer niet in de maanden december, januari en februari de weg op mag. Als je dat wel doet, betaal je alsnog het volledige tarief aan wegenbelasting.

Klassiekerregeling
Het kwarttarief is onderdeel van de nieuwe klassiekerregeling die per 1 januari 2014 werd ingevoerd. Vanaf die datum zijn autoís die tussen de 25 en 40 jaar oud zijn niet langer uitgezonderd van wegenbelasting. Eigenaren van diesel- en lpg-wagens gaan het volledige belastingtarief betalen. Automobilisten met een oude benzineauto hebben geluk en kunnen dus nog in aanmerking komen voor het kwarttarief.
bron http://www.telegraaf.nl/autovisie/oldtimer/23745222/__Oldtimers_mogen_de_straat_weer_op__.html